Kanada 2008

  1. Přípravy v Torontu
  2. Cesta autem na sever
  3. Z Nakiny do campu letadlem a helikoptérou
  4. Mc Faulds drillers camp
  5. Znovu letadlem do Mc Faulds
  6. Závěr pobytu v Mc Faulds drillers campu
  7. Cesta do Freewest campu
  8. Freewest camp
  9. Návrat do Toronta
  10. Toronto
  11. Severní Vancouver
  12. Z Vancouveru do Victorie
  13. Victorie, hlavní město Britské Kolumbie
  14. Pearson College of the Pacific
  15. Vancouver Island
  16. Vancouver Aquarium
  17. Maritime Museum


[ad]

Heliport v drilling campu
Heliport v drilling campu
Po přistání utíkáme daleko z dosahu rotoru. Správce heliportu zavěsí pod stroj lano aby mohl přitáhnout sítě s naším materiálem a helikoptéra se vrací zpátky k jezeru.

Teploměr
Teploměr
Je krátce před polednem a teploměr u vchodu do jídelny ukazuje -22 stupňů.

Hlavní třída
Hlavní třída
Já bydlím v prvním stanu nalevo. Až půjdete okolo, stavte se na kus řeči. Na pravé straně jsou sruby vrtařů, ty tu zůstanou i přes léto.

Stan
Stan
Prostorný stan 5×5 m ubytuje 3-4 geofyziky se vším příslušenstvím včetně aparatur. Je zateplený zimní vložkou a uvnitř jsou naftová kamna, takže vstupuji do prostoru, ve kterém je asi +30 stupňů.

Tady bydlím.
Tady bydlím.
Zatím mám jen ruksak, který jsem si s sebou vzal do kabiny helikoptéry. Ostatní věci včetně spacáku dorazí až během odpoledne.

Protější strana stanu
Protější strana stanu
je už zabydlená, moji spolubydlící zde jsou již více než měsíc.

Nakládání
Nakládání
Tenhle klip jsem natočil omylem, ale pokud se vám ho podaří přehrát, můžete vidět jaký shon je nakládání letadla deset minut před startem.

Claimovací kolík
Claimovací kolík
Ten tlustý sloup je pravý kanadský claimovací kolík. Zabírání claimů je věda. Už se mi to tu někdo pokoušel vysvětlit, ale pochopil jsem to jen částečně. Jisté ale je, že ten, kdo si claim vytyčuje, si musí takovéhle kolíky vyrobit přímo na místě v časovém limitu, aby jeho zábor byl platný. Červený kolík v popředí je pak naše profilová značka a zbytek moje gravimetrické nádobíčko.

Ski-doo se probouzejí do nového dne
Ski-doo se probouzejí do nového dne
Je -30 stupňů a já jsem právě nastartoval svého Bombardiera. Je to ten uprostřed s rozsvíceným reflektorem, to znamená, že se mu točí motor. Napřed se musí nastartovat, aby se trochu rozehřál, potom se teprve nakládají věci a doobléká.

Sušárna a koupelna
Sušárna a koupelna
sousedí s mým stanem, takže to tam mám asi 8 metrů. Do kuchyně to je asi 12 metrů a nejdál je záchod, to je skoro 15 metrů. Oceníte to hlavně v noci ve velké zimě.

Kuchyně zvenčí
Kuchyně zvenčí
je jen těžko k rozeznání od sušárny. Ale pozná se podle teploměru před vchodem.

Zátiší s umyvadlem
Zátiší s umyvadlem
s teplou vodou a zrcadlem, jediným v táboře.

Prádelna
Prádelna
a v pozadí kotel na teplou vodu pro sprchu, umyvadlo a kuchyni.

Kuchyně
Kuchyně
U jídelního stolu mi ochotně pózuje naše nová paní kuchařka. Je tu na náš na rozdíl od předchozí směny sama, takže si musíme po sobě mýt nádobí.

Kuchyně 2
Kuchyně 2
Levá část je samoobslužná a zde lze také doplnit zásoby když zrovna není čas jídla. Třeba po večeři, což často využívám, protože od šesti do deseti obvykle ještě hlad dostanu.

Zátiší s televizí
Zátiší s televizí
A zde můžete vidět, jak si pochutnávám na obrovské kotletě s opečenými brambory. Na fotce už není tak jasně vidět, že jsem po polévce, před zeleninovým salátem, ovocným salátem a moučníkem.

Skutr naložený do terénu
Skutr naložený do terénu
Takhle ráno odjíždím měřit. V bedně mám náhradní baterie do gravimetru. Vozím s sebou čtyři a měním je každé dvě až tři hodiny.

Plná polní
Plná polní
A tady už vyrážím. Poprosil jsem Alexe aby mě vyfotil při odjezdu.

Na cestě
Na cestě
A tohle je důkaz že opravdu skutr řídím sám. Paseka okolo je úplně nová, předevčírem tam ještě byl les. Teď se na ní staví asi čtyři nové stany pro rozšíření campu protože čekáme posily. Dnes odpoledne jsem si zapnul GPS abych videl, jak rychle vlastne jedu. Cestu od nasi base station v terenu dlouhou 2,5 km jsem ujel prumernou rychlosti 15 km/hod a maximalni rychlost jsem mel 38 km v hodine. Takze muzu rict, ze skutr jezdi priblizne stejne rychle, jako kolo.

Julio
Julio
Včera odpoledne do campu dorazila nová posila Julio z Mexika. Přijel s druhým gravimetrem a protože gravimetrii tady dělám já, vyrazili jsme spolu dnes na první společnou misi. Julia čeká den plný zážitků. Poprvé v životě chodí po sněhu a rovnou na sněžnicích.

Vracím se z profilu
Vracím se z profilu
Julio mi oplatil mou předchozí fotku. Takhle vypadám když se vracím večer z práce ke skutru.

Pomocná base 2 km od tábora
Pomocná base 2 km od tábora
Každý den cestou do terénu a zpátky se stavuji zde a na improvizované trojnožce dělám srovnávací měření. Takže vidíte, jak vypadá měření tíže v tundře.

První jízda na ski-doo
První jízda na ski-doo
Pro Julia je jízda na sněžném skutru ještě o něco exotičtější než pro mě. Nadšeně si je fotil už zaparkované včera večer a to ještě nevěděl, že dnes už pojede sám…

Base u tábora
Base u tábora
Tohle je naše hlavní gravimetrická base. Tady každý den začíná a končí práce v terénu. A takhle vypadá opravdové měření na sněhu. Takovýchto čtení dělám okolo 40-50 za den.

GPS base
GPS base
Julio se neúspěšně pokouší zprovoznit GPS base pro real-time měření. Po několika neúspěšných pokusech to asi po půl dni vzdává. Nemám rád Z-MAX 🙂

  1. Přípravy v Torontu
  2. Cesta autem na sever
  3. Z Nakiny do campu letadlem a helikoptérou
  4. Mc Faulds drillers camp
  5. Znovu letadlem do Mc Faulds
  6. Závěr pobytu v Mc Faulds drillers campu
  7. Cesta do Freewest campu
  8. Freewest camp
  9. Návrat do Toronta
  10. Toronto
  11. Severní Vancouver
  12. Z Vancouveru do Victorie
  13. Victorie, hlavní město Britské Kolumbie
  14. Pearson College of the Pacific
  15. Vancouver Island
  16. Vancouver Aquarium
  17. Maritime Museum
Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je František Mantlík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.