Kyrgyzstán 2008

[ad]
Gravity base
Tady každý den ráno začínám a večer končím práci. Tohle je ilustrační foto pro našeho hlavního geofyzika v Americe, aby věděl, kde base je a jak vypadá.

GPS base
V tomhle domečku s Juliem bydlíme a na střeše jsme umístili GPS anténu s přijímačem pro naše měření. Každý den ráno ji tam budu na žebříku vynášet a večer ji zase uklízet, abychom mohli stáhnout data.

Druhý den v terénu
První a druhý den vyjíždíme měřit do nejvyšších výšek kolem 3000 metrů Dnes nám počasí moc nepřeje, sněží a je pěkná zime, ale nefouká vítr. Právě jsem doměřil gravimetrem a čekám až skončí i GPS, takže mohu ve volné chvilce vyfotit řidiče Kolju a jednoho z kempovních geologů, který mi dělá průvodce, Olega.

Druhý den v terénu 2
Silnička do sedla na hranici s Kazachstánem je uzoučká a klikatá a šplhá se s převýšením 1400 metrů. Prostě úchvatné výhledy.

Měření v terénu
Tohle je opět ilustrační foto pro našeho šéf geofyzika.

Měření v terénu 2
A tohle je taková náladová fotka. Prostě se mi ta skála s anténou v popředí líbila.

Oběd u potoka
Nádherné místo a chutná strava. Jídlo má na starosti řidič a Olegovi se vždycky něco nelíbí, dnes nadával, že Kolja sice vyfasoval rybičky, ale nevzal k nim lžičky a nožem se nedají rybičky z konzervy nabírat.

Elektrické vedení
Už jste slyšeli, že v Rusku – promiňte v Kyrgyzstánu – mají sloupy elektrického vedení jeden jako druhý? Jen vertikála není vždycky přesně kolmá k horizontále. Tohle je prý 10 kV vedení vysokého napětí. Tak to nevyfoťte když přímo pod tím měříte.

Kiška
Kočka kuchařek Máši a Máši se jmenuje Kiška a hned od začátku si nás s Juliem oblíbila.

Zátiší s koněm
Komu to zvíře připadá malé ať si uvědomí, že v horách vzdálenosti matou. Je to dospělý a poměrně veliký černý kůň.

Ráno před odjezdem do terénu
Mezi osmou a půl devátou ráno se shromažďují Juliovi pomocníci před odjezdem. Julio (ve své typické terénní oranžové bundě) neumí ani slovo rusky ani kyrgyzsky a oni umí jen ruštinu se silným kyrgyzským dialektem. Přitom při práci v terénu se domlouvají vysílačkami. Musí to být ohromná legrace. Všichni se ale strašně snaží a pracují ze všech sil. Plat 150 sumů za den (necelé čtyři dolary) je pro místní silně nadprůměrným výdělkem.

Obměna v týmu
Aby se mi to moc nepletlo, vyměnili mi Olega geologa za Olega pomocníka – domorodce. Je pravda, že pro geologa je pomoc při gravimetrickém měření spočívající především v přenášení GPS přijímače s konstrukcí a zatloukání a popisování vytyčovacích kolíků práce trochu pod jeho kvalifikaci a nový Oleg se rychle zacvičuje.

Kyrgyzská fauna
Zvířat hospodářských a polodivokých tu žije od všech druhů, na které si vzpomenete a které dnes už u nás ani nepotkáte i když je vlastně všechny znáte. Tenhle oslík se o nás vůbec nezajímal, zato psi na nás vždycky vyběhnou zdaleka.

Poselok
Většina místních lidí žije v takovýchle polosamotách – poselkoch. Nebyl jsem nikde vevnitř, ale domy připomínají středověk s výjimkou velké satelitní televizní paraboly vedle každého z nich. Ve vesnici radši nefotím, teď dělám že fotím moje pomocníky a doufám, že mi to vesničané zbaští.

Závěr údolí
Dál už to autem nejde. Cestu zahrazuje vysoká strmá moréna a za ní stoupá prudká pastvina nebo skalnatá rokle strmě vzhůru. Ale tyhle závěry údolí bývají nejkrásnější. Je tu více vody, všechno je barevnější a výhledy jsou nádherné. Ani se mi nechce zpátky dolů.

Závěr údolí 2
A ještě jeden pohled ze stejného místa. Připadá mi jako dělaný na pozadí plochy na počítač. Vpředu skály, uprostřed step a v pozadí zasněžené vrcholky hor na druhé straně údolí.

Saraj
Tvrdě pracujeme nad typickou horskou usedlostí zdejším názvem saraj. Obvykle je tvoří jen několik staveb z nichž největší jsou pro dobytek na zimu. Typická kyrgyzská rodina má 5-10 dětí, takže kolem saraje se jich obvykle několik motá a podle toho poznáte, že je obydlený.

Závěr údolí 3
Další fotka na plochu. Tyhle závěry údolí jsou obvykle nejbarevnější a nejvíc tam toho roste, protože se tam stéká voda z celého okolního masivu a rostliny se mohou zakořenit v morénách po roztátém ledovci.

Saraj 2
Jiná usedlost. Ta úhledně srovnaná hromada vpravo před domem jsou místní brikety – sušený dobytčí trus. Prý výborně hoří a vydrží dlouho žhnout. Za krutých vnitrozemských horských zim k nezaplacení.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je František Mantlík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.