Kyrgyzstán 2008

  1. Cesta do Talasu
  2. První dny v terénu
  3. V kempu a v horách
  4. Trable s autem
  5. Vesničané a příroda
  6. Závěr terénních prací
  7. Cesta zpět do Biškeku
  8. Biškek


[ad]
Defekt
Defekt
Dnes máme smůlu. Při obědě zjišťujeme, že máme píchlé pravé přední kolo. Řidič Kolja si ale umí poradit a během dvaceti minut je defekt opravený.

Plavání
Plavání
Dnes máme ještě větší smůlu. Jedeme s jiným řidičem, Olegem. Když jsem se ho zeptal, zda by bylo možné udělat také jedno měření na druhém břehu řeky Talas, okamžitě řekl, že to není žádný problém, neboť nedaleko je veřejný brod. Brod tam opravdu byl, ale jarní povodeň si ho trošku přestavěla a asi dva metry od břehu v něm vyvrtala velikou díru tak akorát na naše auto. Já jsem z potápějícího se auta utekl na břeh jako první právě včas, abych stihl vyfotit svého helpera Aliga (prý se nejmenuje Oleg ale Alig) jak si hledá nejlepší cestičku aby se dostal na břeh a nenamočil se tolik jako já. Já jsem měl kalhoty zvenku mokré až skoro do pasu. Alig to zkusil po jiných kamenech a namočil si jen jednu botu.

Pomoc
Pomoc
Protože bylo jasné, že z vody auto sami nedostaneme, vypravili jsme se s Aligem pro pomoc. Podle rady místního znalce na koni, který se u našeho potopeného auta objevil asi za pět minut, jsme se vydali do asi 1,5 kilometru vzdálené místní meteorologické stanice. Tam jsme našli ochotného hlavního (a jediného) meteorologa, který tam pracuje už čtyřicet let, a jeho syna, který se právě pokouší uvést do chodu tenhle obrovský gruzavik. Prý se na něm za války vozily Kaťuše. Teď je na něm naložené dřevo na topení. Slibujeme odměnu 10 litrů benzinu a 500 sumů (asi 15 dolarů) za vytažení auta a po dalších deseti minutách vyrážíme pomalu k brodu.

Tahání řepy
Tahání řepy
Na místě zjišťujeme, že ani takhle velký gruzavik nevytáhne našeho Nissana z řeky tak snadno. Všechna místa, za která by bylo možné auto přivázat, jsou hluboko pod vodou a kromě toho nikdo nemá žádné lano. Nejprve několikrát zkoušíme provázek, kterým bylo na korbě přivázané dřevo na topení. Ten praská okamžitě aniž by se Nissan jen trošku zhoupl. Pak přichází na pomoc kravský řetěz z nejbližšího statku. Ale chová se úplně stejně, jako provázek.

Tahání řepy 2
Tahání řepy 2
Aligovi je zjevně zima, ale statečně se zapojuje do zjevně zcela beznadějných záchranných prací.

Tahání řepy 3
Tahání řepy 3
Mezitím se sjíždějí a scházejí další zvědavci z okolí. Tenhle strýc objíždí auto na koni a hledá, zda by nebylo možné je přivázat zepředu. Nejčastější radu místních kterou slyšíme je ať tam to auto necháme, že ho stejně z řeky nevytáhneme.

Tahání řepy 4
Tahání řepy 4
Po další čtvrthodině přináší Alig z dalšího statku jakési tyče s oky na konci. Kombinace s několikrát omotanými kravskými řetězy už vypadá trošku bytelněji, i když jediné místo ke kterému ji lze přivázat jsou zadní dveře korby.

Tahání řepy 5
Tahání řepy 5
Hej – rup, Nissan poskočil tak prudce, že si o přední nárazník záchranného gruzavika rozbil levé zadní světlo, a vysunul se na břeh. Vše se odehrálo tak rychle, že jsem ani nestihl vytáhnout foťák. Všichni se radují, jen koňovi je to jedno a klidně se pase hned vedle soupravy.

  1. Cesta do Talasu
  2. První dny v terénu
  3. V kempu a v horách
  4. Trable s autem
  5. Vesničané a příroda
  6. Závěr terénních prací
  7. Cesta zpět do Biškeku
  8. Biškek
Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je František Mantlík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 komentář u „Kyrgyzstán 2008

Komentáře nejsou povoleny.